Förfarandet med inkasso är en åtgärd som används för att driva in skulder som inte har blivit betalade inom den utsatta tiden. Detta kan ske när en borgenär, den som har en fordran, vänder sig mot en gäldenär, den som är skyldig pengar, för att få skulden betald.
Inkassoåtgärder kan innefatta kravbrev, påminnelser och andra påtryckningar riktade mot gäldenären för att få denne att betala skulden. Skulden kan vara relaterad till obetalda fakturor, lån som inte återbetalats eller avtjänade tjänster som inte har blivit betalda.
Om en skuld inte betalas inom den angivna tidsramen kan borgenären välja att antingen driva in skulden själv eller ta hjälp av ett inkassoföretag för att hantera ärendet. Det är vanligt att borgenären överlåter skulden till ett inkassoföretag som då tar över ansvaret för att få skulden betald.
När en gäldenär får ett inkassokrav ska denne omedelbart betala skulden inklusive eventuella räntor, påminnelse- och inkassoavgifter. Om gäldenären anser att kravet är felaktigt bör detta bestridas inom den angivna tidsramen genom att kontakta den som har utfärdat kravet.
Om inkassoåtgärderna inte leder till betalning kan borgenären eller inkassoföretaget vidta rättsliga åtgärder för att fastställa skulden genom exempelvis ett betalningsföreläggande hos Kronofogden. Om skulden bestrids kan ärendet överlämnas till domstol för vidare hantering.
All inkassoverksamhet regleras enligt inkassolagen och måste följa regler för god inkassosed. Inkassoföretag kontrolleras och granskas av olika myndigheter för att säkerställa att gäldenären inte utsätts för hot, trakasserier eller onödiga kostnader under inkassoprocessen.
I slutändan kan Kronofogden ta över ärendet om skulden fastställs och gäldenären inte betalar. Det är viktigt att hantera inkassoärenden på ett korrekt sätt för att undvika negativa konsekvenser som betalningsanmärkningar och rättsliga åtgärder.