Redovisningskonsult – Vad gör en redovisningskonsult och vilket ansvar har hen?

Med en ökande efterfrågan på redovisningstjänster spelar redovisningskonsulter en viktig roll för företag och organisationer. Men vad innebär egentligen rollen som redovisningskonsult och vilket ansvar har hen?

En redovisningskonsult är en person som erbjuder och utför olika redovisningstjänster åt företag. Dessa tjänster kan inkludera bokföring, registrering av fakturor, löner, betalningar, skapande av bokslutsunderlag och årsredovisningar. Dessutom kan en redovisningskonsult hjälpa företag med momsredovisning, skattedeklaration och löneredovisning.

För att få titeln redovisningskonsult krävs oftast auktorisation från antingen Srf konsulterna eller FAR. Kriterierna för att bli auktoriserad inkluderar en högskoleutbildning på 180 högskolepoäng med relevanta ämnen som företagsekonomi, skatt och juridik, samt minst tre års praktisk erfarenhet. Om man inte har en så lång utbildning krävs istället minst fem års praktisk erfarenhet.

Trots att ansvaret för företagets redovisning huvudsakligen ligger hos företaget självt, har även redovisningskonsulten ett visst ansvar. Hen måste följa gällande lagstiftning och god redovisningssed, vilket innebär att redovisningen måste följa etablerad praxis, lagar och regler samt normerna som definieras av FAR och Srf konsulterna. Det normsystem som används kallas för Rex och fungerar som ett ramverk för utförande av redovisningstjänster.

Sammanfattningsvis spelar redovisningskonsulter en viktig roll genom att erbjuda och utföra nödvändiga redovisningstjänster åt företag. Genom att följa fastställda lagar, regler och normer säkerställer de korrekt redovisning och underlättar för företagen att hantera sin ekonomi på ett effektivt sätt.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Rulla till toppen